tisdag 5 november 2013

Intervju med Nordkoms VD

Introduce publicerade en intervju med Nordkoms VD Henrik Andreasson i veckan:

Det tredje kvartalet är normalt svårt för tjänsteorganisationer, kan du kort kommentera utvecklingen i Ottoboni där ni fortsätter växa men gör ett svagt resultat?
Som vi skriver i rapporten hade vi förväntat oss en än högre tillväxt. Därmed har vi också en organisation och likväl en kostnadsmassa anpassad för en högre omsättning. När våra tillväxtmål inte riktigt infriades påverkar detta också resultatet negativt. Att vi faktiskt växer är dock positivt, det finns många aktörer i vår bransch som snarare tappar omsättning.

Done Production har nu två kvartal i rad visat tillväxt, trots att marknaden för tryckt media troligen sjunker, är detta en hållbar utveckling och hur ser ni på affärsområdet inom Nordkom framöver?
Inledningsvis vill jag säga att även om Done Production i stor utsträckning verkar inom tryckt media så håller vi alltmer på att styra om till att bli en modern produktionsbyrå som inte är kanalberoende. Exempel på detta är bildhantering inom 3-D och produktion av taktisk digital kommunikation som nu ingår i Dones erbjudande. Marknaden för tryckta medier må vara minskande men är fortfarande en stor marknad och vårt starka produktionsbyråerbjudande gör att vi kan ta marknadsandelar.

En större kund drog ned på beställningarna inom Ottoboni, men har skrivit nytt avtal med bl a E.ON, hur är din syn läget på mediamarknaden för tillfället, har vändningen uppåt kommit eller är det fortsatt avvaktande?
Det är bara att titta på senaste statistiken från IRM (Institutet för Reklam- och Mediestatistik), samtliga nordiska marknader backar första halvåret 2013. Därmed får vi inget gratis av en allmänt uppåtgående trend, snarare tvärtom. Detta omöjliggör förstås inte tillväxt, en bra aktör kan alltid ta marknadsandelar.

Ni vände verksamheten i Göteborg till vinst under våren, kan du jämföra utvecklingen i Göteborg med det ni ser i Öresund för tillfället. Är det stor storleksskillnad på verksamheterna och hur utvecklas Öresund jämfört med hur lång tid det tog för Göteborg att vända till vinst?
En påtaglig skillnad är storleken och tidigare plattform. I Göteborg fanns det en grund och viss kritisk massa att utgå ifrån. I Öresund är det en uppstart i ordets rätta bemärkelse varpå det är fullt naturligt och även förväntat att det skall ta lite längre tid. Jag är dock nöjd med var vi står idag och ser med tillförsikt fram emot utvecklingen under 2014.

Inga kommentarer: